Badania etnograficzne: miękkie metody, twarde dane

Badania etnograficzne: miękkie metody, twarde dane

 

Kiedy czas na wykonanie kroku naprzód w funkcjonowaniu Waszej organizacji, ale nie do końca wiecie, jaki kierunek obrać lub potrzebujecie informacji, które trudno wydobyć – z pomocą przychodzimy my i badania etnograficzne.

 

Badania etnograficzne polegają na wejściu w środowisko organizacji, społeczności itd., by poznać ich specyfikę. Ważne są bezpośrednie wrażenia badaczy, którzy obserwując zachowania badanych oraz wchodząc z nimi w interakcje, gromadzą informacje istotne z punktu widzenia pytań badawczych [1].

Pytania badawcze to kluczowy element badania – wynikają z problemów, które chcemy rozwiązać. Umiejętne ich postawienie to połowa sukcesu.

 

Maksimum osiągamy dzięki kombinacji różnych technik badawczych:

»obserwacji uczestniczącej« = obserwujemy, jak pracujecie,

»wywiadom scenariuszowym« =  z przyjemnością rozmawiamy z Wami…

»rozmówkom etnograficznym« = …i z innymi,

»analizie materiałów wizualnych« = oglądamy wszystko, co się da, Waszą stronę internetową, facebook, ulotki, etc.,

»analizie dokumentów i innych danych zastanych« = i wszystkich innych materiałów, które powiedzą nam coś więcej o Was!

 

oraz naszej przenikliwej i twórczej analizie.

 

  1. Po pierwsze: do czego?

Wiemy z doświadczenia, że wielu z Was, kiedy wie, że zmiany w firmie są niezbędne, to jednak o opracowaniu strategii czy zadbaniu o wizerunek firmy, myśli sobie:

„To nam nie potrzebne!”

lub

„Szkoda czasu na głupoty!”

Nic bardziej mylnego!

Badania etnograficzne są coraz częściej wykorzystywane w przedsiębiorstwach, instytucjach i organizacjach, które bez obaw sięgają po pomoc fachowców – bo wiedzą, jak ważnym składnikiem powodzenia firmy jest dobra strategia i jasna wizja. To dzięki nim wiadomo jaki jest cel.

W I Lab Story pomagamy Wam zaplanować Waszą podróż, określić cele i sposób dotarcia do nich.

 

W I Lab Story przeprowadzamy w pełni profesjonalne badania etnograficzne:

  • eksplorujemy wiele obszarów działania organizacji:

– badamy zespoły pracowników,

– badamy relacje w zespołach (przeprowadzamy audyty relacyjne),

– badamy: proces pracy, stosunki między pracownikami, przestrzeń etc.,

– przeprowadzamy analizy SWOT w wybranych zakresach działania podmiotu,

– badamy aspekty funkcjonowania podmiotu w odniesieniu do jego otoczenia biznesowego, instytucjonalnego, organizacyjnego i społeczności lokalnej, a także możliwości rozwijania współpracy międzysektorowej,

– badamy w zakresie kreowania marki i promowania działań podmiotu,

– identyfikujemy innowacyjne obszary oraz ukryte potencjały,

– jeśli nas o to poprosicie, pomożemy zidentyfikować problemy społeczne oraz potrzeby środowiska lokalnego, w jakim funkcjonuje podmiot;

 

  • stosując etnograficzne metody i techniki badawcze generujemy:

– dane jakościowe – czyli informacje istotne dla funkcjonowania podmiotu, które pozwalają dogłębnie zrozumieć wiele zagadnień oraz dają się zapisywać w formie tekstu, nagrania audio i wideo, zdjęcia, rysunku, ilustracji, mapy obszaru, mapy konceptualnej etc.,

– dane ilościowe – czyli informacje istotne dla funkcjonowania podmiotu, które dają się przedstawić w formie liczb.

 

  • na podstawie materiału badawczego pomagamy firmom, instytucjom publicznym i innym organizacjom rozwijać się i dokonywać potrzebne zmiany:

– pomagamy planować i udoskonalać system zarządzania,

– pomagamy budować pozytywne relacje w zespołach pracowniczych oraz pozytywną atmosferę pracy,

– pomagamy udoskonalać strategie funkcjonowania podmiotu w różnych obszarach, m.in. organizacji pracy, komunikacji i przestrzeni,

– identyfikujemy słabe strony, a następnie pomagamy je przekształcać w atuty,

– identyfikujemy mocne strony i pomagamy budować na nich solidne podstawy działania oraz markę organizacji,

– pomagamy budować pozytywny wizerunek,

– pomagamy zaistnieć w lokalnym środowisku graczy różnych sektorów,

– pomagamy odnaleźć się w roli podmiotu działającego w obrębie oraz na rzecz społeczności lokalnej,

– nie ograniczamy się, szukamy rozwiązań!

 

  1. Po drugie: istota sprawy – istota ludzka

W centrum analiz etnograficznych stoją ludzie wraz z ich bagażem doświadczeń oraz opiniami, emocjami, uczuciami. Praca na tak delikatnej materii wymaga empatii, szacunku oraz wysokich kompetencji interpersonalnych. W I Lab Story zajmujemy się tą dziedziną badań od lat i cieszymy zaufaniem, jakim w ciągu tej długiej drogi obdarzyło nas wielu osób.

  1. Po trzecie: jeszcze więcej korzyści!

Z doświadczenia wiemy, że efekty uzyskane z pomocą badań etnograficznych procentują i  nierzadko owocują nowymi pomysłami i kolejnymi inicjatywami.

 

Możliwości, jakie daje etnografia:

  • wydobywanie trudno dostępnych danych,
  • jednoczesne pozyskiwanie dużej liczby danych różnego rodzaju,
  • dogłębna i wieloaspektowa analiza wybranego obszaru, a nawet pojedynczego problemu,
  • bezpośredni kontakt z badanymi osobami, a więc generowanie danych dzięki sympatii i zaufaniu, autentyczność przekazywanych treści,
  • partnerskie relacje badaczy i osób badanych,
  • korzyści wykraczające poza sytuację danego badania: rozprzestrzenianie wiedzy i dobrych wzorców, poszerzanie horyzontów i kręgów znajomości etc.

Autorka: Hanna Kroczak

Źródła:

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Badania_etnograficzne#cite_ref-1

[2] https://dobrebadania.pl/category/d/

[3] doświadczenia własnej praktyki badawczej

 

Zapraszamy do kontaktu!
e-mail: kontakt@ilabstory.pl