Storytelling, czyli: dlaczego kochamy historie?
W zakładce O nas, napisaliśmy, że celem I LAB STORY jest tworzenie opowieści o rzeczywistości na podstawie rzetelnych informacji, potrafiących inspirować do działania. Napisaliśmy też, że ufamy danym i rzetelnej analizie, ale wiemy, że dane to ludzie i od nich wszystko się zaczyna. Co to oznacza?
Storytelling to umiejętność opowiadania historii, to metoda [1] którą posługujemy się w naszej pracy. Jest ona bardzo wymagająca a zarazem prosta.
Jak to robimy?
Wykorzystujemy historie żeby lepiej zrozumieć badaną rzeczywistość.
- Pomagają nam w tym wywiady narracyjne (spontaniczne opowieści o doświadczeniach narratorów, historie z życia badanego).
- Jest to technika badawcza stosowana w naukach społecznych, rozpowszechniona na gruncie socjologii jakościowej.
- Zaczynamy od ludzi – najpierw poznajemy ich historie.
Na badany przedmiot patrzymy w sposób wieloaspektowy – uwzględniamy kontekst działania i funkcjonowania badanej rzeczywistości.
- Analizujemy interesujące nas zjawisko lub proces.
Zbieramy dane nie tylko z wykorzystaniem wywiadów narracyjnych. Realizujemy projekty z zastosowaniem różnych metod i technik – tutaj dowiesz się więcej o tym jak pracujemy. Organizacja i przebieg badań zależą od pytań badawczych, jednak zawsze kiedy to możliwe i uzasadnione, staramy się wykorzystać w badaniach storytelling.
- Podsumowujemy
Opracowujemy wyniki naszej analizy w formie raportu, prezentacji multimedialnej, broszury informacyjnej, dashboradów oraz infografiki. Chcemy przekazywać wiedzę w jak najlepszy sposób, dlatego wykorzystujemy do tego storytelling.
Dobra historia do idealne narzędzie rozprzestrzeniania pomysłów i idei.
Dobra historia pozwala odkryć i zrozumieć więcej niż gigabajty liczb.
Dlatego kochamy historie!
[1] Metoda ta przyjmuje, że storytelling, czyli opowiadanie historii, jest naturalnym sposobem wymiany doświadczeń ludzi, a zatem zakłada, że poprzez zbieranie opowieści dokonuje się badania w sposób najmniej inwazyjny i najmniej podatny na zakłócenia poprzez sam proces zbierania informacji. Storytellingstosowany jest zarówno w badaniach socjologicznych, jak i w zarządzaniu i teorii organizacji.
[źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Storytelling_(metoda)].